ARK, ARKKITEHTI-lehden 6/2005 kirja-arvostelusta:
Martti Huttusen Värit pintaa syvemmältä (WSOY, 2005, 197 s.) on uskomattoman moniulotteinen tietopaketti värien maailmaan. Värejä ja niiden havaitsemista pohditaan kirjassa
kaikista mieleen juolahtavista - ja muistakin - näkökulmista. Huttunen tarjoaa jokapäiväiseen havainnointiin ja tieteelliseen tutkimukseen tukeutuvaa tietoa sujuvasanaisesti ja ymmärrettävästi.
Innostavaa kirjaa voi suositella yksinkertaisesti kaikille, joita värit jollain tavalla kiinnostavat - ... JM
________________________________________
--.Mullistava värikirja murtaa värimyyttejä
--.ja pakottaa väriopetuksen uudistamiseen.
" Kirjan värinäön
suhteellisuutta valottava ns. aivo-
keskeinen selitysmalli pohjaa parhaaseen tietämykseen ja
tutkimukseen, sanoo Helsingin yliopiston väriasiantuntija, psykologian professori
Göte Nyman.
-..Nyman myös kiittää kirjan tekijää ja kustantajaa rohkeasta
kulttuuriteosta, joka antaa värialan ammattilaisille miettimisen aihetta. Nyman toivookin,
että teos innostaisi tieteen ja taiteen edustajia asiantuntevaan vuoropuheluun alkaen siitä
peruskysymyksestä, mitä väri on.
" Kirja on myös
herätys niille fyysikoille, jotka uskovat, että värihavainto seuraa suoraan valon
aallonpituudesta. Nähtäväksi jää, minkälaisia uudelleenarviointeja ja käytännön
sovelluksia tämä kirja aikanaan tuottaa väriammattilaisten keskuudessa, Nyman pohtii.
Myös suomalaista koulumaailmaa muotoilun ja kuvaamataidon näkökulmasta hyvin tunteva
professori
Antti Hassi toivoo teoksen saavan paljon lukijoita.
" Tämä on
merkittävä teos alallaan, ja se tuli todelliseen tarpeeseen, Hassi kiteyttää.
" Kirja
pakottaa jokaisen väriasiantuntijana itseään pitävän henkilön tarkistamaan ja
päivittämään omat värikäsityksensä.
" Varsinkin
opettajien olisi syytä lukea kirja heti ja omaksua sen anti, etteivät he menetä omaa
uskottavuuttaan. Viittaan tässä erityisesti yliopistoihin ja
korkeakouluihin. ...
-
VÄRIT JA PINTA 05, Messutiedote, Hki 5.10.2005
________________________________________
Skeptikko-lehden 2/2008 artikkeli:
Miksi värioppimme perustuu aina vaan uskomustietoon?
Väriopetuksemme perusteissa esitetyt ja opetuksen keskeiseksi sisällöksi hyväksytyt
uskomusväittämät ovat avoimen ristiriitaisia havaittavan todellisuuden kanssa. On kuin
hyväksyisimme väärennetyn rahan oikeana. Tilannetta voisi verrata siihen, että kemian
opiskelijoilta edellytettäisiin arvosanaa vain alkemiasta tai tähtitieteen opiskelijoilta
vain astrologiasta.
Tämä kritiikittömyys näkyy niin peruskoulussa, lukiossa kuin korkeammassakin
koulutuksessa aina jatkotutkintoihin saakka. Kun värioppia lisäksi opetetaan
mitä erilaisimpien yleissivistävien ja ammatillisten opintojen yhteydessä
ns. läpivientiaineena, voivat perättömiin uskomuksiin perustuvan huuhaan
seurannaisvaikutukset olla monella tapaa arvaamattoman kauaskantoisia ...
---
Lue koko artikkeli Skeptikko -lehdestä.
">
________________________________________
Tiedeyhteisö Skepsis ry:n keskustelusivuilta poimittuja kirjoituksia:
Nimimerkki Taidekoulujakin käynyt aloitti:
> Löysin Aamulehdestä (22.7.08) artikkelin “Ovatko värit vain ihmisen sielussa?”
Toimittaja oli saanut innoituksensa selvästi Skeptikko -lehdessä 2/2008 olleesta
Martti Huttusen kirjoituksesta. Aamulehden mukaan Tampereen teknisen yliopiston
professori Helge Lemmetyinen toteaa, että “…
värit ovat todellisuudessa materiaalia, mutta ne eivät ole havaittavissa ilman
valoa.” Jos näin yksioikoisesti insinöörit ajattelevat, täytyy vain ihmetellä,
miten vähäiseksi ihmistuntemus on heidän peruskoulutuk-
sessa jätetty.
Taitaa olla niinkin, että tässä näkyy myös se, mihin Suomen väriopetuksen heikko taso voi johtaa. Haluan vielä kommentoida Skeptikko -lehden artikkelia “Miksi värioppimme perustuu aina vaan uskomustietoon?”: Minustakin on aivan käsittämätöntä, miten ihmeessä Johannes Ittenin vastaväriteoria harmoniaoppeineen on voinut yleensä elää näinkin pitkään. Onko niin, että väriopetuksen teoriasisältöä pidetään jonkinlaisena “taiteen teoriana” ja taidemaalaukseen vihkiytyneiden sisäpiiriläisten juttuna, johon ei haluta tieteen lainalaisuuksia omia ympyröitä sotkemaan? Tämä tulee väkisinkin mieleen, kun katsoo koulujemme värikurssien sisältöjä väriteorioineen (huom. monikko); kurssit ovat kuin initiaatioriittejä “sen oikean värisilmän” hallintaan.
Riittääkö väriopin opetuksen teoreettisen pätevyyden puolustukseksi esimerkiksi se, että vastaväreiksi sanottujen vesivärien (keltainen – violetti, sininen – oranssi, punainen – vihreä) sekoituksista syntyy eri sävyisiä ”taiteellisen kauniita” harmahtavia sävyjä, kun niitä tarpeeksi vedellä laimennetaan? Miksi ihmeessä pitää käyttää oppitunteja sellaisiin värisekoitusharjoituksiin, joiden tarkoituksena on ilmiselvästikin vain antaa ymmärtää, että Ittenin teorian hallinta vesiväreillä johdattaa arkitodellisuutta suurempaan ”ymmärrykseen”, jonka luvataan avaavan kansalaisten silmät näkemään maailman värit ”oikein” ns. taidemaalarin silmin.
Voisiko joku kuvaamataidonopettaja / kuvataideopet-
taja nyt osallistua tähän
keskusteluun ja selittää /osoittaa meille ne perustelut, joiden mukaan Huttunen
on väitteissään väärässä ja Ittenin näkemyksiin perustuva värioppi pätevä?
Ihan uteliaisuuttani kyselen, kun en skeptikkona millään muuten usko.
Katsokaapa nettisivut http://www.varioppi.fi/ ja päätelkää itse!
> Minusta tässä on pitkälti kyse vain siitä, mitä sanalla ”väri” tarkoitetaan.
Sillä voidaan tarkoittaa eri asioita. Se voi tarkoittaa pinnan ominaisuutta - mitä
aallonpituuksia se absorboi. Se voi tarkoittaa valon ominaisuutta, sen aaltomuotoa.
Tai se voi tarkoittaa värin havaitsemista, mikä taas jakautuu silmien ja aivojen
ominaisuuksiksi ja henkilökohtaisiksi, neurologisiksi ja psykologisiksi tekijöiksi.
> Näinhän se voi olla, jos värin määrittelyn ottaa ylimalkaisen löysästi. Mutta silloin kun aihetta pohditaan tutkimuksen näkökulmasta, on väri käsitteenä aina määriteltävä yksiselitteisesti. Uskottavassa värin määrittelyssä nähdäkseni voiton taitavat viimekädessä viedä ne, jotka ymmärtävät värin olevan
vain näköaistimus. Martti H.
> Riittääkö väriopin opetuksen teoreettisen pätevyyden puolustukseksi esimerkiksi
se, että vastaväreiksi sanottujen vesivärien (keltainen – violetti, sininen –
oranssi, punainen – vihreä) sekoituksista syntyy eri sävyisiä ”taiteellisen kauniita”
harmahtavia sävyjä, kun niitä tarpeeksi vedellä laimennetaan?
> Eikä tässä suinkaan kaikki. Myös värinäön tutkijoilla on omat
luurankonsa kaapin kätköissä. Vastaväriteorian puolustajilla on kyllä nyt ankara
todistamisen taakka. Värinäön tutkimuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on selittää,
miksi jokin ilmiö nähdään niin kuin se nähdään. On sinänsä erittäin mielenkiintoista
tutkia värinäön monimutkaista solutason toimintamekanismia, mutta MIKSI pitää yrittää
selittää sellaista väri-ilmiötä, jota ei ole aidosti edes havaittavissa?
Arkitodellisuudessa punaisesta ja vihreästä ei millään saa syntymään optisena
sekoituksena neutraalia harmaata, eikä niistä valoina synny koskaan valkoisen
aistimusta. Myöskään niiden jälkikuvat eivät ole toistensa kaltaisia. Sininen
ja keltainen kyllä toteuttavat teorian mukaiset ja kenen tahansa toistettavissa
ovat käänteisväri-ilmiöt. Aiheesta kiinnostuneille olen laittanut tarjolle
havainnekuvia osoitteeseen http://www.varioppi.fi/ Nämä kuvat eivät puolla
Heringin yli sata vuotta sitten ideoimaa vastaväriteoriaa. Martti H.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
>
No - jos epäilyistä huolimatta neurologisten löydösten mukainen ilmiö olisi
sittenkin todellisuudessa olemassa, eikö silloin näin merkittävän tutkimustiedon
popularisointi olisi jo vihdoin paikallaan? Tässä tapauksessa todistusaineistoksi
ei suinkaan enää voi riittää vain aivotutkijoiden raporteista tutut neuronien
keskinäistä vuorovaikutusta kuvaavat kaaviot. Nyt tarvitaan meidän kaikkien
nähtäville myös SE ilmiö, jonka havaitsemista kyseisillä kaavioilla yritetään
selitellä? Kuka aloittaa?
Martti H.
________________________________________
> Tässä alla muuten yhden Eurooppalainen huippuyliopistomme eli Helsingin yliopisto
esittelee värejä Ittenin oppiin pohjautuen:
http://apumatti.helsinki.fi/lcms.php?am=5399-5399-1&page=10594
> Tässä sitä ollaan. Uskomatonta! Jopa Helsingin
yliopistossa opetetaan ”väriteoriaa”, jonka tieteellinen
perusta voidaan mennen tullen osoittaa pätemättömäksi. Martti H.
________________________________________
> Huttusen kirja on tällä hetkellä paras ja tieteelliseltä kantilta pätevin suomenkielinen esitys väreistä ja niiden havaitsemiseen liittyvistä mekanismeista. Suosittelen kaikille! Väreistä kun julkaistaan edelleen niin paljon kaikkea uskomusperäistä hömppää... Virve
________________________________________
_------
Testaa tässä väritietosi
----------- V Ä R I S A N A K I R J A
Lähde:
._Martti Huttunen, 2. painos 2013
Katso
TÄÄLTÄ näytteitä kirjasta